Glazen pui

VERMEER IN DE FRIEZENKERK

De Friezenkerk heeft er een nieuw kunstwerk bij. Het betreft drie etsen op de glazen pui bij de ingang. Dinsdag 4 en woensdag 5 maart 2014 werden deze glasetsen aangebracht.

IMG 0512 resize

Met de hand vervaardigde mallen, digitaal geplot werden op de juiste plaats op het glas geplakt.

IMG 0514 resize
Enkele glasetsers van de firma Geometro hebben het glas op aanwijzing van beeldend kunstenaar Krien Clevis in de uitgespaarde ruimtes van de mallen gezandstraald en langzaam kwam het beeld op het glas tevoorschijn.

IMG 0529 resize
Op de deurpanelen de HH. Michaël en Magnus

IMG 0518 resizeOp de glazen deurpanelen staan de symbolen van de beide Heiligen afgebeeld, aan wie de kerk is toegewijd. Ze zijn vrij vertaald naar de stucwerkafbeeldingen, die in de kerk te vinden zijn en bij de grote restauratie in de 18de eeuw werden vervaardigd. Op de afbeelding van de aartsengel Michaël zijn bliksemschichten te zien, een schild in het midden met in het centrum het ‘oog van God’. Van de medepatroon van de kerk, de Heilige Magnus, bisschop-martelaar uit de 3de eeuw, zijn bisschopsmijter, -staf en palmtak (teken van martelaarschap) weergegeven. Beide afbeeldingen zijn vervat in een cirkel. Op de glasplaat boven de deur is een ets aangebracht, eveneens in een cirkel vervat. Terwijl de cirkels op de glazen deur een doorsnede hebben van 33 cm., heeft de cirkel op het bovenglas  een doorsnee van 49 cm. In deze grotere cirkel is een fragment ingeëtst van het schilderij van Johannes Vermeer (1632-1675) ‘Allegorie van het geloof’.

IMG 0599 resize
IMG 0590 resize

Schilderij van Johannes Vermeer: Allegorie van het geloof
Allegorie-Geloof-Totaal-met-cirkel-crop-web50
Vermeer heeft dit schilderij (114.3 x 88.9 cm.) tegen het einde van zijn leven gemaakt. Hij stierf 43 jaar oud, liet een vrouw met 11 (van de 14) kinderen nog in leven en vele schulden achter. In een Hollands interieur, zoals we dit zo goed kennen van zijn  andere schilderwerken, heeft hij de symbolen van het (katholieke) geloof bijeen gezet. Vermoedelijk werd het schilderij geschilderd voor de Jezuïetenstatie van Delft, waar hij vlakbij woonde. Uit het schilderij zijn de Eucharistische symbolen uitgelicht voor de ets op de glazen pui. Deze  zijn rechts op het schilderij te vinden: de kelk, het boek (Bijbel of Altaarmissaal), kruisbeeld met corpus en een doornenkroon aan de  voet van het kruis. De vrouw, die met haar linkerarm op de tafel st leunt beeldt het geloof uit. Verlangend kijkt zij omhoog naar een transparante glazen bol, die van het plafond naar beneden hangt, en de ‘goddelijke sfeer’ voorstelt.  Haar rechtervoet heeft zij op een wereldbol gezet ten teken, dat zij de wereld achter zich wil laten om slechts op zoek te gaan naar het hemelse. Op de typisch Hollandse plavuizenvloer ligt de appel van Adam en Eva, met een beet er uit, eveneens de slang, door een steen (Christus) verpletterd. Op de achtergrond een schilderij van Jacob Jordaens, de kruisiging voorstellend met Maria en Johannes onder het kruis.

Krien ClevisbKrien Clevis

Beeldend kunstenaar Krien Clevis  (Goirle, NL, 1960. Gepromoveerd in de kunsten sinds 17 oktober2013) heeft reeds verschillende andere werken in de Friezenkerk op haar naam staan (Zie ook: http://hadrianus.it/people/krien-clevis). Zij heeft zich in het schilderij van Johannes Vermeer en in de stucwerkafbeeldingen van Magnus en Michaël verdiept. Vervolgens heeft zij  de verschillende afbeeldingen en technieken op artistieke wijze vertaald naar het nieuwe materiaal, deets op glas.
                                      
                                   TBr.          (13-3-2014)